Moss havn og veien fremover

Et solid flertall i Bystyret vedtok forrige mandag at man vil satse videre på en moderne havn i Moss. Fra næringslivets side er dette veldig positivt. Det er også betryggende at de to store partiene, som gjerne bytter på å ha styringen i byen, kommer til enighet i viktige saker med 100 års perspektiv. Det borger for stabilitet og forutsigelighet. Det bør likevel reflekteres over hva vi kan lære av prosessen som ledet frem til vedtaket.

Arbeiderpartiets Thomas Collin Archer viste hva gamle generaler er laget av og konfronterte buende demonstranter direkte foran Rådhuset. Andre bystyrerepresentanter gikk på talerstolen og tok et tydelig oppgjør med aksjonsformen hos motstanderne av havneplanene. Noen lot seg dessverre bringes til taushet.

Brede folkelige aksjoner er i utgangspunktet en berikelse for et lokaldemokrati, men når dette utarter med grove personkarakteristikker og omtale av prosjektet med ord som «monsterhavn, katastrofe og skandale», er effekten først og fremst at ord taper sin verdi. Det blir en eskalering av ordbruken som ingen er tjent med, og som aksjonistene bør beklage dersom de vil bli tatt på alvor i fremtiden. De bør kunne spille en konstruktiv rolle når Moss havn skal utformes innenfor rammene som 2B alternativet setter.

Næringslivet på sin side kan konstatere at utfallet ble som ønsket, men erfaringene fra prosessen forut for vedtaket må analyseres. Bedriftene ledes, naturlig nok, av mennesker som har begrenset kapasitet til å male plakater, skrive innlegg og arrangere aksjoner på nettet. De bedriftene som ville rammes av en svekkelse av Moss havn, har ansatte med familier som utgjør langt flere enn de som mener seg rammet av havneplanene. Det må være klart at også de som ser sine arbeidsplasser truet av et nei til Moss havn, har en legitim rett til å sloss for sine interesser.

I denne saken er det ikke næringslivets evne til å drive lobbyvirksomhet, men snarere politikernes evne til å lytte, lære og analysere som har gitt et resultat som tjener både byen og næringslivet på lang sikt. På denne måten demonstrer det indirekte demokrati, med folkevalgte politikere med helhetsansvar, sine fordeler fremfor aksjonsdemokratiet.

Det er all grunn til å gratulere Bystyret med dette.