I tiden etter stiftelsen av Moss Industriforening i 1947 var det flere forhold som sto høyt på agendaen: Tilgangen til arbeidskraft, flere og bedre boliger, PR tiltak, samarbeid og forholdet til pressen. Tilgangen til arbeidskraft og boliger er ikke like presserende lenger, men de andre tre forholdene er like aktuelle i dag.
Det var enighet i industrien om at det var nyttig, og at det hadde en egenverdi, å gjøre byen og dens bedrifter kjent over hele landet. Av de mer kuriøse fremstøt var utgivelse av de såkalte Mossefirkort. Som i det vanlige kortspill vi kjenner som firkort, var oppgaven å samle flest mulig stikk bestående av fire kort i samme serie. Det spesielle med Mossefirkort var at en serie var eksempelvis fire produkter fra A/S Moss Glassverk, eller det kunne være fire bedrifter innen tekstil, som Moss Bomuldsvæveri, Moss Tekstil, Frøya Korsetter og Snerting Sportsklær. Mossefirkort slo godt an i Moss og ble kjent over hele landet. Historisk er kanskje dette en av de beste og mest oppfinnsomme PR fremstøt industrien vår har gjort.
For industrien og byen var likevel en koordinert deltagelse i ulike messer omkring i landet det viktigste. Både ved varemessen i Bergen i 1948 og Riksmessen i Tromsø i 1952 var Moss og byens industri tydelig tilstede.
Senere har næringslivet i Mosseregionen i vekslende grad gjort seg gjeldende på nasjonale arenaer for å presentere seg og søke kunder og samarbeidspartnere. Dette snudde seg til det bedre da en rekke bedrifter, anført av Mosseregionens Næringsutvikling (MNU), stilte en imponerende delegasjon til den store årlige oljemessen, ONS, i Stavanger og senere har fulgt dette opp på de viktigste samlinger for leverandører til oljenæringen i Bergen, Oslo og Stavanger. Det har selvfølgelig vært en bransje i motvind de senere årene, men slik deltagelse blir lagt merke til over hele landet og i hele bransjen. Dette forsto industrien i Moss for 70 år siden, og det forstår næringslivet i vår region i dag.
Mosseregionen har i dag flere aktive bransjenettverk som arbeider med utvikling av bedrifter innen helsenæringene, maritim næring og logistikk, samt teknologibedrifter. Dette stimulerer til økt samarbeid mellom bedriftene, arbeid for bedre synlighet overfor kunder og samarbeidspartnere, og ikke minst innebærer slike nettverk at flere kloke hoder møtes for å løse problemer, som i praksis er veldig like for de fleste bedrifter.