Automasjon i 1957 og i dag

Høsten 1957 hadde Industriforeningen et foredrag av Jørgen S. Lien. Han delte sine erfaringer om hvordan industrien i Bergen hadde gått sammen i fellesskap for å utvikle bedre metoder for å automatisere industrien. Bakteppet var forventninger om økt konkurranse fra det europeiske fellesmarked. Lignende samarbeidsløsninger var allerede etablert i Oslo, Trondheim, Stavanger og Haugesund. Liens påstand var at omkring en tredjedel av alle norske bedrifter både kunne og burde automatisere sine bedrifter.

Han ga uttrykk for at «Likeså selvfølgelig som bedriftene har kontordamer, likeså selvfølgelig bør det være at de har en ekspert i automatisering». Om vi ser bort fra det noe gammeldagse kjønnsrollemønster som ligger i Moss Avis’ referat fra møtet, var dette et tidlig varsel om at byens industri skulle inn i en periode med store endringer.

Norge var i 1957 i ferd med å utvikle økt velstand bygget på bedre lønninger. Man ville ikke lenger være et fattig land hvor den internasjonale konkurranseevne var bygget på billig arbeidskraft. Da var det ingen annen vei å gå enn å øke produktiviteten for arbeidskraften, som igjen måtte bety større investeringer bak hver arbeidsplass. Dette kan kort oppsummeres i ordet «automatisering».

Vi ser bare svake spor av bekymring for at arbeidsplasser kunne forsvinne. Store deler av landet, og spesielt Moss, var inne i en voldsom vekstperiode hvor arbeidskraft var en mangelvare. Det ble derfor ingen stor debatt om automatiseringens mulige ulemper. Fokus var på behovet for økt kompetanse innenfor de fagområder som skulle gi byens industri en ledende rolle i norsk industri i årene som kom.

Nøkkelen til byens industrielle utvikling ble nettopp høy kompetanse innen prosess og automasjon. Dette la grunnlaget for et helt usedvanlig godt nettverk av underleverandører av alt fra hydraulikk-slanger til elektromotorer.

Mange synes å tro at dette bare er historie. Realiteten er at Moss fortsatt har et ledende miljø innen de aller fleste fagområder og støttefunksjoner som næringslivet trenger. Nettopp dette gjør byens industri lønnsom, og nettopp dette gjør regionen svært aktuell og attraktiv for etablering av nytt produserende næringsliv. Det er helt enkelt slik at det er mer kostnadseffektivt og medfører lavere risiko å etablere seg her enn noe annet sted i landet.