Hvordan ser verden ut for næringslivet i Moss?

Moss Industri- og næringsforening har lagt bak seg første del av 70 års feiringen. Vi har sett bakover på historien, men foreningens oppgave er å se fremover. Også for denne spalte skal vi la historien ligge og rette blikket mot hverdagen for regionens næringsliv.

I Norge ser vi tegn til en gryende optimisme. Den kan være bygget både på klare underliggende trender og på enkelte heldige omstendigheter og tilfeldigheter. De mange som hørte blant annet statsminister Erna Solberg, sentralbanksjef Øystein Olsen, professor Victor Norman og sjefsøkonom i NHO Øystein Dørum under jubileumsseminaret 22. mai, la merke til at det var en ganske bred enighet om hvordan verden ser ut.

Den vestlige verden er preget av lav vekst, overkapasitet i de fleste sektorer og lave renter. Høy gjeld både i privat og offentlig sektor skaper usikkerhet omkring fremtidig etterspørsel og bærekraft i økonomiene. Flyktninger, høye integreringskostnader, samt økende forskjeller mellom fattig og rik, øker konfliktnivået og gir grobunn for populisme og labile politiske forhold. Marte Gerhardsen fra Tenketanken Agenda hadde også dette som et hovedbudskap i sitt innlegg.

Det som her hjemme kunne se ut som en økonomisk krise under oppseiling, synes avverget. Oljeprisen har enn så lenge stabilisert seg omkring 50 dollar fatet, men det er uklart om dette skyldes fundamentale eller forbigående markedsmessige forhold. Det er ingen grunn til å lene seg tilbake og føle seg trygg på at vi ikke ser 20 eller 30 dollar fatet igjen. Desto viktigere er den forsiktig ekspansive økonomiske politikk som har vært ført her hjemme. Pengebruken har vært kritisert både for å være for stor og for liten, men fasiten er helt klart at medisinen har vært gitt i riktige doser.

Norsk eksportrettet industri, som mye av vårt lokale næringsliv er en del av, har en tid hatt svært god nytte av kronesvekkelsen i kjølvannet av oljeprisfallet. Ikke minst har flere av våre lokale bedrifter nytt godt av dette. Effekten er i noen grad over, og vi står tilbake med et næringsliv som, om vi holder den direkte oljerelaterte virksomhet utenfor, sier at vi er kommet rimelig godt gjennom oljeprissjokket. Dette takket være en godt kalibrert økonomisk politikk, en svært hensiktsmessig effekt av å ha en egen valuta, samt drivkraften i boligbyggingen. Herfra og fremover er det imidlertid bare hardt arbeid, innovasjon og omstilling som kan bringe oss videre.

PR og industrien

NMBU