Industrihistorie som gjentar seg

I 1952 utga Industriforeningen «Mossefirkort» for å markere bredden i byens industri og næringsliv. På 48 spillkort ble like mange bedrifter, produkter, attraksjoner og «dyder» presentert for byens borgere og næringslivets kontakter. Dette var bare et lite utvalg av bedrifter den gangen.

Det var enighet i industrien om at det var nyttig, og at det hadde en egenverdi, å gjøre byen og dens bedrifter kjent over hele landet. Industrien var tydelig til stede på både nasjonale og internasjonale messer. Mossefirkortene var av de mer kuriøse fremstøt på PR-siden.

Som i det vanlige kortspill vi kjenner som firkort, var oppgaven å samle flest mulig stikk bestående av fire kort i samme serie. Det spesielle med Mossefirkort var at en serie besto eksempelvis av fire produkter fra Glassverket, eller det kunne være fire bedrifter innen tekstil, som Moss Bomuldsvæveri, Moss Tekstil, Frøya Korsetter og Snerting Sportsklær.

Mossefirkortene slo godt an i Moss og ble kjent over hele landet. Historisk er kanskje dette en av de beste og mest oppfinnsomme PR fremstøt industrien vår har gjort. Det var således en hyggelig opplevelse for de som deltok i feiringen av MINs 70 års jubileum i fjor, å høre Marte Gerhardsen fortelle fra scenen i Samfunnsalen at hun hadde vokst opp med å spille Mossefirkort hos sin bestefar Einar Gerhardsen. Hun kunne fortsatt redegjøre for imponerende mange av byens gamle bedrifter.

Mange av de gamle bedriftene er borte, noen har endret navn, noen lever i beste velgående og mange nye er kommet til. Dette er næringslivets karakter. Det speiler en verden i rask omstilling. Bedriftene med 100 og 200 års historie er blitt svært få. Dagens bedrifter har langt kortere forventet levetid, og derav følger et økt behov for nyskapning.

I Moss Industri- og Næringsforening synes vi det er verd å minnes de gamle bedriftene med stolthet og takknemlighet. Det er likevel enda viktigere å se hva vi har i dag, og å skue fremover på den verdiskapning som skal sikre kommende generasjoner arbeidsplasser. Derfor ligger det nå nye Mossefirkort klare for lansering i Moss Industri- og Næringsforening den 6. mars. De nye Mossefirkortene følger opp tradisjonen fra de gamle, men nå er det 48 av dagens bedrifter, institusjoner og attraksjoner som pryder kortene. – Sammen med de tradisjonsrike, lett haltende rim, man kunne lese på kortene.