Ordbruk og folkeskikk

Sosiale medier er blitt en boltreplass for uhemmede ytringer og ansvarsfri ordgytning. På sitt verste kan det ligne til forveksling på gamle dagers sydenturer hvor folk som ellers kunne opptre dannet, kastet alle hemninger og lot det stå til. Uten Facebook-profil har jeg stort sett levd lykkelig uvitende om dette, og bare mottatt fjerne ekko fra et verbalt avløpssystem som ikke har fristet til videre utforskning.

Da Gretha Kant mottok sitt velfortjente æresmedlemskap i Moss Industri- og Næringsforening for to uker siden, kom hun i sin takketale inn på noen av ytringene i sosiale medier og da spesielt Facebook. Ytringene hun har vært utsatt for er på ingen måte akseptable og preget av det totale fravær av dannelse og folkeskikk. Moss Avis har fortjenstfullt tatt kontroll på sine nettsider og fått bedre orden i sine kommentarfelter. Dette har dessverre sendt trollene enda lenger ned i avløpssystemet.

Forleden fikk jeg tilsendt en «skjermdump» av et innlegg på Facebook skrevet av Hallveig Guðjónsdóttir, i passiar med to velkjente nettroll. Det hun har som budskap, er at undertegnede er et fryktelig menneske som ødelegger Refsnes Gods, og synes en omtale som «en grådig mann» er på sin plass. Dette er selvfølgelig en mening det er lov å ha, og ingen ting mot hva Gretha Kant har måttet tåle. Men er det generelt greit å baktale folk man ikke har møtt eller kjenner, med grovt krenkende karakteristikker i et medium som reelt sett er offentlig?

Min påstand er at dette slett ikke er greit. Vi kan ikke ha et lokalsamfunn hvor uenigheter ikke kan håndteres uten sjikane og mobbing. Hvorfor inviterer ikke folk som Guðjónsdóttir til en kaffekopp og en prat, enten over fire øyne eller i regi av en lokalavis? Er de redd for motargumenter? Skammer de seg over sine egne ytringer? Er de redde for at en sak kan ha flere sider? Er det ubehagelig å kunne bli konfrontert med alle sine tidligere ytringer på nettet? Er de bekymrede for de juridiske konsekvenser?

Nettroll er et yndet forskningsobjekt, spesielt i USA. Kanskje til noens overraskelse blir de mest infame og hatefulle ytringene levert av kvinner over 65 år. Det er jo ellers en gruppe mennesker vi helst vil tenke på som trivelige bestemødre, men så er jo ikke verden hva den var.