Jernbanen blir fantastisk fin for byen

Bane NOR er godt i gang med de forberedende arbeider for den vedtatte jernbaneløsning. Likevel ropes det fortsatt «klippe, klippe» fra en talefør gruppe motstandere. Det argumenteres i mange retninger, og noe kunne kanskje vært nyttig å se på, om det var for noen år siden. Jeg har et antall ganger oppfordret til å forene alle gode krefter for å finne den beste og raskeste løsning for Riksvei 19, men det snus konsekvent til at «en annen jernbaneløsning ville løst også Riksvei 19».

Den praktiske virkelighet er uansett at det er den vedtatte, prosjekterte, finansierte og påbegynte jernbaneløsning og stasjonsplassering som kommer. Arbeidet med å finne gode midlertidige løsninger under anleggsperioden er i gang og vil inkludere brukerne på en grundig måte. Anleggsperioden vil være noen krevende år for byen. Vi får stengning av veier, omkjøringer og det vil åpenbart bli utfordringer for både publikum og næringsdrivende i byen.

Da er det viktig å ha noe å se frem til! Vi får en jernbane som vil ha noen helt avgjørende fortrinn fremfor det vi har i dag. Det som nevnes oftest er at det blir kortere reisetid. Dette er strengt tatt ikke det viktigste for brukerne. Det er andre forhold som betyr langt mer enn 10 – 15 minutter kortere reisetid. Det er hyppighet, kapasitet og punktlighet. Alle disse forholdene er uakseptable i dag og vil med den jernbaneløsning vi nå får, bli helt på høyde med det beste både i inn- og utland. Plassering av stasjonen sentralt i bykjernen er god og samtidig et kompromiss mellom en rekke ulike hensyn.

Det som så langt er for svakt utredet, er folks reise til jernbanestasjonen. Det forventes en kraftig vekt i antall togreisende, mens antall parkeringsplasser ved stasjonen ikke på noen måte vil tilsvare det økte behov. Vi som bruker stasjonen i dag, vet hvor stressende det er å lete etter parkeringsplass, mens avgangstid for toget kommer nærmere og nærmere. Det er ingen realisme i at så mange vil sykle eller reise kollektivt, at parkeringsdekningen blir tilfredsstillende. Moss er ikke Oslo. Vi bør kunne beholde det bekvemme med individuell transport. På noen års sikt vil slik transport ikke gi lokale utslipp så miljøargumentet er lite relevant.

Vi har mye å se frem til i Moss. Det er ingen grunn til å la støyen fra de som ønsker omkamper, legge en demper på gleden over det som blir en flott løsning for byen vår.