Tilhengere av en fortsatt havnedrift i Moss trekker ofte frem at havnen er viktig for kommunens skatteinntekter fra de arbeidsplasser som havnen skaper i de bedrifter og som har nytte av en effektiv regional havn. Dette faller enkelte havnemotstandere tungt for brystet. En av anførerne i kampen mot Moss havn påstår endog at: «Det er arbeidsplasser i Vestby, Våler eller i bransjer som ikke kan sies å generere Moss kommune direkte skatteinntekter, og/eller som vil bestå uavhengig av havn i Moss eller ikke.»
Denne påstand må bero på en misforståelse. Moss kommune, eller andre kommuner for den saks skyld, har nemlig ikke mottatt direkte skatteinntekter fra byens bedrifter siden 1999. Før dette betalte bedriftene en skatt som var noenlunde likt fordelt mellom kommunen og staten. For de som har fulgt med, vil det være kjent at bedriftene for praktiske formål betaler inntektsskatt kun til Staten. Det er bedriftenes ansatte som bidrar med skatt til kommunene. Og da er det bostedskommunen og ikke arbeidsstedet som mottar inntektene.
Dette betyr helt enkelt at en som bor i Moss og arbeider ved eksempelvis en av logistikkbedriftene i Vestby kommune, bidrar akkurat like mye til Moss kommunes skatteinngang som en som bor i Moss og har sitt arbeid på byes rådhus.
Den stadige desavuering av de mange bedrifter i nabokommunene, som har nytte av Moss havn, er basert på manglende forståelse av blant annet skattesystemet. Det er også en merkelig oppfatning, som går igjen, at logistikk-klyngen i Vestby består av «tomme lagerbygg». De største logistikkbedriftene, som vi kan se fra E6 gjennom Vestby, har opp mot tusen ansatte. En stor andel av disse bor i Moss og bidrar med sine skatteinntekter til byen.
De positive ringvirkningene av Moss havn strekker seg langt utover kommunegrensene. Det samme gjør regionens arbeidsmarked. Vi ønsker oss et godt tilbud av allsidige og «kortreiste» arbeidsplasser. Bedriftene som ligger i Vestby og Våler teller så absolutt med i dette.
Generelt er næringslivet lite opptatt av kommunegrenser. Det avgjørende er om regionen kan tilby et komplett system av attraktive næringsarealer, konkurransedyktig logistikk, arbeidskraft og underleverandører. Om vi er villige til å løfte blikket litt utover Moss kommunes grenser, vil vi se en region som er svært attraktiv for etableringer. Moss har begrenset med ledige næringstomter, men vi kan bidra inn i regionen med en effektiv havn. Det må ikke fremstilles som negativt at nabokommunenes bedrifter har fordeler av dette.