Kommunalisering av omsorgstjenestene

Med ordførerskiftet i Moss fikk vi full stopp i utviklingen av private omsorgstjenester. Den forsiktige privatisering av deler av det kommunale tjenestetilbud som var påbegynt, er blitt reversert. Bak dette ligger en tydelig uttalt intensjon, forankret i et politisk program og en ideologi som på sitt enkleste uttrykkes som «nei til bestemor på anbud». Det sies mindre om barn og unge, og det sies lite om hvilke tjenester som over tid skal overføres fra private leverandører og innlemmes i kommunen.

De mest åpenbare konsekvenser av kommunaliseringen ligger i bortfall av valgfrihet for brukerne, men også gjennom bedre og dyrere arbeids- og pensjonsvilkår for ansatte. Folk er forskjellige, men de fleste brukere av tjenester ser positivt på å kunne velge fritt. Det er vel heller ingen som ikke unner de ansatte i omsorgsyrkene god lønn, jobbsikkerhet og solid pensjon. Det siste er imidlertid kun et spørsmål om innkjøpskompetanse og kostnader, som det offentlige kan styre dersom det er vilje til dette.

Like viktig, og på lang sikt enda viktigere, er omsorgsbransjens innovasjon. Det er fullt mulig med innovasjon i en offentlig virksomhet, men all erfaring tilsier at et åpent marked med valgmuligheter er den beste driver for innovasjon. En avvikling av private omsorgstjenester vil samtidig kunne sette en viktig sektor i næringslivet i fare.

I vår region har vi en omfattende næringsvirksomhet innen omsorg for barn, unge, rusmisbrukere og eldre. Vi har en rekke meget gode aktører som tilfører både økt bredde og spesialisering i markedet. Blant barnehagene finner vi små, private aktører som er blant de beste i landet og som har satt byen på kartet på en positiv måte. Ser vi på fosterhjem, ettervern og ulike botilbud har vi eksempelvis 1Pluss1-gruppen med et bredt tilbud av tjenester til unge mennesker i en vanskelig situasjon. I dette konsernet har blant annet mangeårig leder av barnevernet i Moss og lokalpolitiker Ketil Torstenson lenge hatt en sentral rolle.

Når aktører med solid erfaring fra kommunal tjenesteyting finner veien ut blant de private leverandører av omsorgstjenester, er det duket for en svært spennende utveksling av kunnskap og kompetanse. Slik interaksjon mellom private og offentlige tjenesteytere kan gi nettopp den innovasjon som omsorgstjenestene trenger og som lettest drives frem av kommersielt orienterte aktører.

For det private næringsliv er omsorgstjenester en viktig sektor. La oss håpe kommunaliseringen skjer med klokskap og moderasjon og ikke drives av enøyd ideologi. Verken brukere eller offentlig og privat ansatte er tjent med at rammebetingelsene endres med ulike styringsflertall.