Gratulasjoner til Wärtsilä og litt historie

Det er med glede vi registrerer de store ordrene som Wärtsilä har sikret seg. Med dette er en av byens viktige og på mange måter svært imponerende virksomheter fullt beskjeftiget i lang tid. Dette er en fremragende prestasjon i et krevende internasjonalt marked. De av våre medlemmer som har savnet styreleder Geir Hellum i foreningens møter, har nå fått forklaringen. Som leder av Wärtsilä i Moss har han det siste året stort sett vært på reisefot for å sikre arbeid for sine ansatte.

Wärtsilä bygger videre på mye av den kompetanse som ble bygget opp med skipsbyggingen på «Værven». Tidligere Moss Rosenberg var langt fremme innen flere tekniske fagområder og hadde en kjerne av høykompetente ingeniører. De fleste av oss har et forhold til «kuletankerne» som ble levert på løpende bånd og som sysselsatte mange mennesker over en årrekke. Da dette industrieventyret tok slutt besluttet Kværner å selge seg ut av Moss, og både de gjenværende virksomheter og selve verftsområdet fikk nye eiere.

Det var ganske åpenbart at Kværner ville få best betalt for dette industriområdet dersom det ble åpnet for alternativ bruk til eksempelvis boliger. Vi har sett nettopp dette ved nedleggelse av både Moss Glassverk og M. Peterson & Søn. Vi var flere som så risikoen for at verftsområdet med sine unike kvaliteter ville bli avviklet som et levende industriområde.

Det ble appellert sterkt til Kværners ledelse om at de måtte avvente et salg av «Værven» til byens politikere hadde tatt klart stilling til fremtiden for området. Riktignok etter mange runder med argumentasjon for viktigheten av å beholde området til industri, var det et samlet politisk miljø som klargjorde at man ønsket fortsatt industri på «Værven». Kværner forlot dermed sitt gamle verft med mindre penger i lommene, men med rett rygg.

En slik real behandling av byen fra Kværners side, kombinert med en bredt forankret politisk klokskap, har gitt grunnlag for at Wärtsilä, og andre, har kunnet utvikle seg videre i Moss.

Det er mye snakk om «kortreist mat», men realiteten er at «kortreiste arbeidsplasser» gir langt større miljøgevinster, bedre trivsel for unge familier som slipper pendling, og for byens øvrige næringsliv som har gleden av de ringvirkninger lokal etterspørsel gir.

Vi gratulerer Wärtsilä, samtidig som vi gleder oss over at det nå høstes gevinster for byen og dens innbyggere av politisk klokskap og langsiktig tenkning.