Bedrifter med lokal forankring og stor spennvidde

Medlemsmøtet 28. august viste stor bredde i våre lokale bedrifter. Den ene – s360 – «smyger» seg så å si inn i vårt daglige liv på nett, mens Orkla Foods Norge er kjent og kjært med produkter som sennep og rødkål.

Adm. direktør Ole Kristian Ullereng i s360. Selskapet startet med to ansatte. Nå er det 170 medarbeidere i Norden med visjon om å bli blant de beste i verden på elektronisk markedsføring!

Administrerende direktør Ole Kristian Ullereng tok oss med fra begynnelsen av – rett og slett historien om selskapet Sempro. Det startet som et lokalt byrå med et par ansatte. Nå er det blitt en del av det internasjonale prisvinnende byrået s360 som leverer produkter og tjenester innen digital markedsføring! I Norden har bedriften nå 170 medarbeidere. Selskapets visjon er å bli blant de beste i verden! Ullereng problematiserte personvernet. Han oppfordret så sterkt han kunne å ta personvern alvorlig. Konkret betyr det at alle som håndterer personopplysninger aktivt bør innhente tillatelse fra den enkelte slik at personvernreglene håndteres korrekt i henhold til gjeldende lover og regler.

Teknologi- og innovasjonssjef Vegard H. Segtnan fortalte om Orkla Foods Norge i Rygge/Moss: Idun og Nora.

Vegard H. Segtnan, teknologi- og innovasjonssjef i Orkla Foods Norge. Konsernet har to fabrikker i Moss med 53 ansatte som har høysesong vår og sommer.

På Idun-fabrikken i Industriveien produseres Idun tomatketchup og sennep i tillegg til en rekke Idun-dressinger, sauser, oljer og eddik. I Bygdetunveien foregår den tradisjonsrike grønnsaksproduksjonen med Nora surkål, rødkål, syltede agurker og rødbeter. Vi fikk høre om en tradisjonsrik virksomhet som er spesialisert, har høykompetente arbeidsplasser og dyktige medarbeidere! Matproduksjon krever spesialkompetanse. Segtnan kunne fortelle at konsernet er særlig opptatt av å utvikle, utdanne og skolere egne ansatte. Derfor er det mange medarbeidere som gjør karriere internt i selskapet. Og derfor er lærlinger en viktig rekrutteringsarena. Som ett eksempel på sammensatt produksjon nevnte han laging av store «butter» a 10 kg til storhusholdning og porsjonspakker a 20 gram! Råvarer leveres av lokale produsenter, og råvarene krever stor lagringsplass. Teknologi- og utviklingssjef Segtnan kalte konsernet han representerer både multilokalt og globalt!

Medlemsmøtet, det første som fant sted på Hotell Refsnes Gods på svært lenge, samlet 33 deltagere. På samme møte takket styreleder Peter Mollatt foreningens mangeårige sekretær Nina Heidenstrøm for fin innsats!

EBW.