Kompetanse og rekruttering – en nøkkel til suksess for solide, lokale medlemsbedrifter

Rockwool, Hansen Protection og Wärtsilä fortalte om hvordan de bygger kompetanse og sørger for rekruttering av ansatte. NHO Oslo Viken sin regiondirektør, Nina Solli – som er nytilsatt administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening BNL, den nest største landsforeningen i NHO-familien, la frem NHOs Kompetansebarometer.

HR partner Rockwool Moss, Camilla Coucheron-Aamot fortalte at bedriften systematisk bygger intern kompetanse: Faglige kurs, internopplæring, lærlinger. Selskapet har sin egen skole og sitt eget universitet. Bedriftene i Norden samarbeider. Medarbeidersamtaler brukes målrettet. Bedriften i Moss har omlag 130 ansatte fordelt på hhv selve fabrikken med 100 arbeidstagere, og logistikkenheten på Vanem med 30 medarbeidere. Gjennomsnittsalderen er 42 år. Fabrikken i Moss er blitt betydelig satset på av konsernet. – Det er viktig for oss å ha en stabil, trygg arbeidsgiver, sa Camilla Coucheron-Aamot.

Hansen Protection AS var representert ved Thomas Lund, HR and Quality Manager. Bedriften har 110 ansatte fra omlag 20 land. Hansen Protection lager verdens beste redningsdrakter som nesten aldri brukes! I tillegg lager bedriften presenninglignende produkter som båtkalesjer. Internopplæringen skjer blant annet ved at en rutinert kollega lærer opp en som er ny. Ledelsen legger betydelig vekt på at alle skal trives, alle er på fornavn, alle kjenner alle; rett og slett skape et miljø som gjør at folk vil arbeide i Hansen Protection AS, og dermed bli der over tid! Bedriften har ikke problemer med å skaffe dyktige medarbeidere. “Bedre i morgen” er Hansen Protection sitt motto!

Direktør Sigurd Some Jenssen kunne fortelle at Wärtsilä Moss har 160 ansatte. Konsernet er verdensledende innen komplette livsløpsløsninger for kraftforsyning til marine- og energimarkedene med 18.000 ansatte. Some Jenssen sa at selskapet er sunt, tjener penger, er ledende i verden og er opptatt av å ha kompetanse i alle ledd. Når det lyses ut ledige stillinger, får bedriften godt med søkere. Ledelsen bruker mye tid på intervjuer for å sikre at man får rett person på rett plass – personer som vil trives i bedriften. Some Jenssen fortalte at ansatte i Moss representerer hele 15 nasjonaliteter. Wärtsilä gir helt bevisst personalet faglige utfordringer. Slik bygges kompetansen internt!

NHOs Kompetansebarometer er en årlig undesøkelse blant NHO-medlemmene om hvilken arbeidskraft bedriftene sier at de trenger. Regiondirektør Nina Solli sa at seks av 10 bedrifter opplyser at de ikke klarer å skaffe den kompetansen de har behov for. 54 prosent av bedriftene har et udekket kompetansebehov. Solli opplyste også at 26 prosent av de spurte har ikke tilstrekkelig IKT-kompetanse. Det norske utdanningssystemet leverer ikke det industrien og næringslivet faktisk har behov for. Nina Solli fremsnakket livslang læring – læring hele livet! For alle som er i jobb, må det læres og læres nytt kontinuerlig. Det er et felles ansvar for arbeidsgiver og arbeidstager.

Medlemsmøtet tirsdag 28. september om kompetanse og rekruttering samlet i alt 24 deltagere hvorav 18 også var påmeldt til medlemsmiddagen.

EBW.