Gründermøtet med ærlige historier, god stemning og beste fremmøte denne høsten – og supre elever fra Greåker vgs!

Årets siste møte i Moss Industri- og Næringsforening om “Gründerskap” var det mange medlemmer som var interesserte i. Og med storfint besøk av elever og en lærer fra sciencelinjen ved Greåker videregående skole ble møtet informativt og givende. Skoleelevene viste flott interesse og engasjement. Derfor ble det også “Ettersnakk” en hel time denne kvelden. Dette borger riktig bra for morgendagens verdiskapende næringsliv.

Direktør Kristin Willoch Haugen, Innovasjon Norge Oslo Viken, og NAV-leder i Moss Katarina Kjellsen Gulin, bidro først med to givende faktaforedrag om hva det offentlige kan tilby gründere. Dernest fikk vi generøs innsikt i gründerlivene til Olav Breivik, Bernt Øivind Børnich, Nina Risberg og Viktoria Maria Reier. En ting er helt sikkert: Vil du bli gründer, må du like å jobbe mye og hardt – og aller helst må du jobbe mer enn andre. Det ble ikke stukket under stol av noen av dem som delte erfaringer, gleder, opp- og nedturer. Et annet aspekt som ble vektlagt var dette: Det er og blir markedet – kunden – som bestemmer! Vil ikke markedet ha ideen din eller produktet ditt, ja da må du tenke om igjen. Og det var også et av rådene: Gi deg aldri! Prøv igjen!

Gründerlivet er hardt arbeid, du må være dedikert, fokusert og ha tro på egen sak. Og, dersom du lykkes, vil du oppleve den beste følelsen i verden! Og husk: Oppfør deg anstendig! Alltid – overfor alt og alle!

Daglig leder Ellen B. Wickstrand i Moss Industriforening- og Næringsforening hadde denne medlemsdagen, tirsdag 16. november, gleden av å registrere 35 middagsgjester og 69 påmeldte til medlemsmøtet. Det er rekord denne høsten.

Fra helt venstre mot høyre: Kristin Willoch Haugen, Katarina Kjellsen Gulin, Ellen B. Wickstrand (møteleder), Olav Breivik, Bernt Øivind Børnich, Nina Risberg og Viktoria Maria Reier. Foto: PCM.
Møtet om “Gründerskap” resulterte i høstens beste fremmøte. Elevene fra sciencelinjen ved Greåker videregående skole, til venstre i bildet og langs hele veggen i møtesal “Vanity Fair”, Hotell Refsnes Gods, utviste stor interesse og engasjement. Tre av elevene, Harald Theodor Helland, Elias Falla Næss og Fredrik Robertsen bor i Moss, pendler med skolebuss til Greåker og har sin egen ungdomsbedrift. Greåker vgs. var representert ved lærer Geir Normann Andersen. Foto: PCM.

“Ettersnakk”:

Vil du vite mer om gründerlivet?

Last ned podcasten der du henter din pod, let opp “Skog & Flisespikkeri”, episode “Spesial: Sensommerprat med styreleder Olav Breivik”, 8. september 2021.

Sjekk ut hjemmesiden til www.halodi.no for å bli bedre kjent med Halodi Robotics AS. Du kan også sjekke ut #LØRN hvor Bernt Øivind Børnich forteller om roboten “Eve” som vil tjene både forbrukere og industrien, i samtale med Silvija.

Besøk Nina Risberg og Viktoria Maria Reier her: www.utopia.no eller @utopia.no eller se innom Rebækkasgate 1, på Verket i Moss.

Vil du ha foredragene til Kristin Willoch Haugen og Katarina Kjellsen Gulin? Send epost til ebw@mossindustriforening.no og du får tilsendt foredragene i sin helhet!

EBW.