Det aller viktigste verktøyet

Av: Styreleder Peter C. Mollatt og daglig leder Ellen B. Wickstrand, Moss Industri- og Næringsforening

Moss har en utmerket plan for hvordan kommunen vi bor i skal bli stor og sterk. Og med bedrifter som har trygge, solide arbeidsplasser – og virksomheter som er lønnsomme og tjener penger. Politikerne er enige, administrasjonen er enig, næringslivet er enig og kanskje også du?

Strategisk næringsplan viser hvilken retning Moss kommune skal gå for å trygge eksisterende arbeidsplasser og tiltrekke seg nye, vekstkraftige virksomheter. Skal Moss være en god kommune for oss som bor her og fremtidige innflyttere, og en god kommune for bedriftene som gjør at vi kan bo her, er det avgjørende viktig at virksomhetene – industrien og næringslivet – vet hva man kan regne med fra kommunen. Det er der Strategisk næringsplan er så viktig. Det er der Strategisk næringsplan viser vei:

«Planen skal gjøre Mosseregionen til et enda bedre sted å bo, arbeide, utvikle- og etablere virksomhet i. Planen legger vekt på å utnytte lokale fortrinn, samt å utvikle samarbeid, struktur og kultur for en styrket næringsutvikling i Mosseregionen i årene som kommer».

Så blir tusenkroners spørsmålet: Hva må gjøres for at Strategisk næringsplan går fra å være en plan til å bli virkelighet? Også her har planen svært gode svar. Se bare litt (av veldig mye godt) som Moss kommune vil:

– være en forutsigbar kommune for industri- og næringsliv

– sikre forutsigbar og effektiv plan- og byggesaksbehandling

– ha god dialog

– prioritere søknader som påvirker sysselsetting/arbeidsplasser

– si ja når vi kan, og nei når vi må

Strategisk næringsplan for Moss og omkringliggende kommuner Våler og Råde, og etter hvert også Vestby siden hele regionen er ett felles bo- og arbeidsmarked, er virkelig verdt å bruke litt tid på å lese. Du finner den her: https://www.mnu-as.no/2021/11/10/strategisk-naeringsplan-for-mosseregionen-er-vedtatt-i-kommunene/ Det er imponerende hva kommunene er blitt enige om. Det er også imponerende at planen er tydelig, klar og til å forstå.

Kjære styringsflertallet i Moss! Vi heier på absolutt alt dere har bestemt: Forutsigbarheten, effektiviteten, prioriteten og ikke minst: Å si ja!

Vi – Moss Industri- og Næringsforening – sier også ja! Vi vil være en positiv og aktiv samarbeidspartner for å virkeliggjøre Strategisk næringsplan. Vi er klare! Er dere?

Skjermdump Moss Avis lørdag 4. desember 2021, side 31.