Forsvarssjefen i Moss Industri- og Næringsforening: – Jeg har et positivt menneskesyn selv om det også betyr at jeg blir skuffet!

Forsvarsjef, general Eirik Kristoffersen gjestet Moss Industri- og Næringsforening torsdag 20. april. Han snakket om “Meg som leder”! En fullsatt møtesal “Vanity Fair” på Hotel Refsnes Gods fikk høre om Forsvarssjefens syn på ledelse, og hans tro på at vi som enkeltindivider gjør vårt beste!

Forsvarssjefen holdt et foredrag fri for floskler – han var åpen, transparent og direkte. Og han oppfordret forsamlingen til å stille spørsmål. – Jeg svarer på alt, sa han! Foto: EBW.

Forsvarsjef Kristoffersen oppfordret til å planlegge. Han fikk ikke understreket sterkt nok hvor viktig det er. – Å planlegge er lurt, sa han. Og la til: – Å bruke tid, likeså!

Forsvarssjefen understreket også dette: Hva er oppdraget? Hva er målet? Skriv ned det som skal gjøres i én – 1 – setning! Involvér! Sørg for at alle som skal være med er med og at alle er enige!

På tredje forsøk lyktes MIN. Endelig kom Forsvarssjefen som gjest og foredragsholder. De to tidligere gangene er møtet blir avlyst på grunn av krig i Europa. MIN-medlemmene kjente da også sin besøkelsestid: 85 påmeldte og stappfull sal. Foto: EBW.

Deler av foredraget ble også brukt til å snakke om friksjon, motstand. Og han snakket om hvor viktig det er å være klar over at dersom vi forutsetter noe, er det en risiko. En forutsetning er en risiko i seg selv! Og så dette: Det er lett å glemme det som kan fremstå som enkelt, men som i seg selv kan representere store problemer. Vær for eksempel. Eller føreforhold. Eller tid på døgnet (lys).

Forsvarssjef, general Eirik Kristoffersen, fortalte også om Forsvarets verdier: Respekt. Ansvar. Mot. Og han svarte mer enn villig på alle spørsmål og kommentarer fra et publikum som satte stor, stor pris på hans besøk. I mer enn en time varte “spørretimen”. Derfor er dette lille omrisset av hans besøk nettopp det, kun fragmenter av hva han berørte.

Helt til slutt: I følge Generalen er det samme prisstigning på fotballspilleren Erling Braut Haaland og nye F-16 kampfly. Fortsatt i følge ham er prisstigningskurvene helt parallelle. De følger hverandre helt identisk!

Møteleder Ellen B. Wickstrand takket Forsvarsjefen varmt for besøket. Forsamlingen gav ham en lang og ektefølt applaus!

Deler av styret i Moss Industri- og Næringsforening deltok på møtet med Forsvarssjefen. Fra venstre: Styremedlem, daglig leder Dag Gløer Aarum, Tronrud Engineering Moss. Forsvarssjef, general Eirik Kristoffersen. Styremedlem, produksjonsdirektør Hilde Fløgstad, Heidelberg Cement/Continga AS. Styremedlem, daglig leder Inger Marie Spange, Storybold AS. Foto: EBW.