Fremtidens næringsliv i Mosseregionen

Moss har de siste årene gjort lange byks oppover på NHOs rangering av norske kommuners attraktivitet for næringslivet. Dette er selvfølgelig ikke noe fasitsvar, men det må være lov å glede seg og la seg inspirere av fremgangen.

Disse gode signaler står i kontrast til alt det triste vi ellers leser om næringslivet. Dette er et kjent paradoks; De gode nyhetene er mange, men små. Det kan være en ny kontrakt, en ny ansatt, en forsiktig oppstart av en virksomhet. De dårlige nyhetene er derimot oftest knyttet til en nedleggelse, flytting ut av regionen, permitteringer eller lignende. Selv om man behandler positivt og negativt likt, vil vi derfor ende opp med å gi de negative nyheter større plass.

Næringslivet er en del av lokalsamfunnet gjennom eiere, ledelse og ansatte. De vil alle påvirkes av hvilke holdninger vi har til næringslivet og hvilken tro vi har på fremtiden. Nettopp derfor har fremgangen for Mosseregionen på NHOs «kommunemesterskap» stor verdi. Troen på næringslivet er et reelt konkurransefortrinn som må brukes for hva det er verdt, sammen med vår beliggenhet, dyktig arbeidskraft, kompetanse og industriell tradisjon. I valget mellom etablering i en optimistisk eller en pessimistisk region er svaret ganske opplagt.

I vår region har mange av de tradisjonsrike industribedriftene forsvunnet, og med det tap av arbeidsplasser. Utfordringen nå er å skape nye virksomheter til erstatning for de som forsvinner. Fremtidstro og klima for nyetableringer er derfor helt avgjørende.

Det sies at de fleste nye arbeidsplasser skapes i nye, små selskaper. Dette er bare delvis riktig. Svært mye bygges også opp innen eksisterende bedrifter eller springer ut av disse. I begge tilfeller skapes bærekraft ved å satse på innovasjon, ny teknologi, nye markeder og forretningsmodeller. Nye virksomheter er oftest spesialiserte og etterspør arbeidskraft med høy kompetanse, men med en langt bredere bakgrunn enn man får inntrykk av når spesielt IT – næringen løftes frem. Det er en misforståelse at disse menneskene ikke finnes i Mosseregionen. De bor her, men altfor mange pendler med sin kompetanse ut av regionen.

I sin enkleste form skapes nye bedrifter ved å koble sammen kunnskap og kapital. Det kan virke enkelt, men alle som har prøvd, vet at få ting er vanskeligere. Erfaring viser at flere forutsetninger er kritiske:

  • Tilgang på forretningsideer.
  • Finansiering.
  • Evne til å velge de riktige ideene.
  • Evne til å industrialisere eller utvikle.

La oss først stille spørsmålet om vi har tilgang til de gode forretningsideene i Mosseregionen.

Grovt sett kan forretningsideer deles inn i forskningsbaserte og næringslivsbaserte.

Det har lenge vært regnet som et minus at vi står uten universitet eller høyskole. Dette ser helt annerledes ut om vi løfter blikket og lar vår region omfatte Follo, med universitetet på Ås, NMBU (Norges miljø- og biovitenskaplige universitet). Det er fort å glemme det som ligger på den andre siden av fylkesgrensen, men NMBU er et nasjonalt universitet med spisskompetanse på internasjonalt nivå innen flere interessante fagområder og med tilknyttede næringsrettede institutter.

Næringslivet er den andre kilden til forretningsideer. Mosseregionen er, som NHOs kåring har vist, en attraktiv næringslivsregion. Bedriftene må, under konstant kostnadspress, holde fokus på kjernevirksomheten og har dermed begrensede ressurser til å utvikle andre ideer. Forretningsideer som utvikles i bedrifter, men som ikke er direkte anvendbare for virksomheten, vil derfor oftest gå til spille. Vi trenger derfor løsninger for å løfte disse ideer ut og finansiere utviklingen frem mot en selvstendig virksomhet. Vi har hatt tradisjon i regionens næringsliv for å utvikle slike ideer, og vi har erfaring for at slike forretningsideer har større evne til å utvikles til bærekraftige bedrifter enn de ideer som hentes direkte ut av forskningsinstituttene.

En tredje kilde til forretningsideer i vår region er de høyt kompetente mennesker som pendler ut av regionen og har sitt virke i bedrifter i Oslo-området. Flere av disse sitter på kompetanse, erfaring, nettverk og konkrete forretningsmuligheter.

Dersom disse kilder kan støttes finansielt vil det kunne bygges opp nye virksomheter i regionen. Min påstand er at vi kan skape nye bedrifter i Mosseregionen om vi blir bedre i stand til å koble ideene med riktig finansiering.

You might be interested in …