Hvorfor er alle aksjoner «mot» noe?

Det er en viktig del av demokratiet at det finnes alternative kanaler for meningsytringer til de folkevalgte fora. Et bredt folkelig engasjement, avisinnlegg, internett, underskrifts-kampanjer og andre former for ytringer kan gi et mer levende, mer inkluderende og på mange måter bedre demokrati.

Et avisinnlegg krever en viss innsats, og det gjøres en form for kvalitetskontroll av en debattredaktør før det publiseres. I tillegg må avsender reelt stå opp for sine meninger og ytringer. En kommentar på nettet krever derimot svært lite av meningsbæreren. Det anses som bra med en lav terskel for å ytre seg offentlig, men når noen ytrer seg i slike fora er det kanskje ikke grunn til å tillegge det like stor vekt som om vedkommende gjorde seg flid med et avisinnlegg. De reflekterte ytringer drukner dessverre i støyen fra lettvintheter.

Vi ser stadig oftere at ulike aksjoner viser til et imponerende antall medlemmer. Går man dypere inn i sakene er det gjerne en liten kjerne aktivister som skriver innlegg og setter seg i sving i sosiale medier. Andre kopierer og publiserer på nytt. Avisene følger med på ferden og gir aksjonene legitimitet ved angivelig bred «folkelig oppslutning». Den påstått voldsomme mobilisering er ofte bare «likes» på Facebook. For våre politikere, som har ansvar for å fatte gode og balanserte vedtak, er det lett å la seg imponere av de store medlemstall som fremlegges. Det er det oftest ingen grunn til.

I et lokaldemokrati hvor volum overkjører kvalitet, kommer næringslivet til kort. Til tross for at næringslivet holder de fleste familier med lønnsinntekt – og indirekte også de offentlig ansatte – er det ytterst uvanlig å se en bred aksjon «for» næringslivet eller de livsbetingelser næringslivet bygger på. Det aksjoneres mot støy fra Aker Solutions Umbillicals, mot flytting og modernisering av Moss havn eller mot støyen fra Moss Lufthavn Rygge. Først når en avgiftsendring truer eksistensen for flyplassen på Rygge, etableres det en bred folkelig aksjon, – «mot» nedleggelse av den samme flyplass det for kort tid var en like stor aksjon «mot» etableringen av.

Dersom næringslivet skal ha gode og stabile rammebetingelser i vår region, må våre politikere holde hodet kaldt, tenke langsiktig og vektlegge argumentenes kvalitet mer enn ytringenes volum.