Hvem bruker Moss havn?

I kampen mot utviklingen av Moss havn, til en moderne, effektiv og miljøvennlig bedrift, trekkes det frem stadig mer originale argumenter, blant annet hevdes det at Moss havn ikke har betydning for regionens næringsliv. Dette er ubegrunnet og kunnskapsløst. Ser man på havnens direkte kunder er den preget av lokale speditører og meglere. Går vi bakom disse ser vi et helt annet bilde, nemlig lokale og regionale bedrifter som enten er helt avhengige av Moss havn eller som oppnår viktige kostnadsmessige konkurransefordeler av nærhet til havnen.

En av regionens viktigste bedrifter, med sine 140 høyt kvalifiserte ansatte og sitt nettverk av underleverandører, er Wärtsilä. Dette er en bedrift som gjennomførte «det grønne skiftet» lenge før politikerne fant på uttrykket. På «Værven» utvikler, produserer og eksporterer de blant annet renseanlegg for avgasser som gir store miljøgevinster.

Med jevne mellomrom, helst om natten, stenges gatene omkring kanalbroen og de store anleggene manøvreres fra Værven til Moss havn for eksport med skip. Elementene som produseres er for store for veitransport til sluttbruker eller til Borg havn. Den eneste mulige transport er med skip fra Moss. Så vil noen kanskje hevde at det er mulig å gå inn til Wärtsiläs anlegg med disse skipene. Det innebærer imidlertid en helt annen kostnad. Moss havn har 5 – 6 ukentlige anløp av skip som går i rute og frakter gods til de store havnene i Europa. Dette gir et helt annet kostnadsnivå enn spesialfrakt inn Mossesundet til Værven. Et annet forhold er at Moss havn har krankapasitet og kai-fasiliteter som ikke Wärtsilä kan etablere på Værven. I skrivende stund står det 3 – 4 store elementer på Moss havn og venter på utskipning.

For Wärtsiläs konkurransedyktighet, og tilstedeværelse i Moss, er Moss havn en viktig brikke. Det er bred folkelig forståelse for at 88 kroner i økte kostnader pr. flysete kan velte arbeidsplasser på Rygge. Det bør være den samme forståelse for kostnadenes betydning for arbeidsplassene hos Wärtsilä.

Vi kan glede oss over at Wärtsilä har inngått avtale om nye lokaler på «Kjølekonserven» og dermed blir værende i Moss, men vi må ikke glemme at det er lettere å flytte arbeidsplasser ut av byen enn å flytte 100 tonn tung miljøteknologi samme vei.

You might be interested in …